Jordgubbar, jordgubbar och mer jordgubbar!

Äntligen är de svenska jordgubbarna här. I måndags inhandlade jag den första kartongen, 119 kr för ett kilo, vilket betydde att den välfyllda liter jag köpte kostade nästan 70 kr. Jag var generös nog att dela med mig såväl till maken som till Emma, Hugo och Oliver som var på besök. Teodor var ju oxå här men han fick äta dem i något omarbetat form efter att ha passerat mammas Emmas bröst. Vi åt förresten glass till och det blev ju bara lite jordgubbar och mer av glassen.

I går däremot klämde jag i mig en liter jordgubbar (alldeles själv) till lunch tillsammans med en liten burk keso. 48 kronor kostade en liter igår så tillsammans med keson kostade det ju inte mer än en dagens lunch. De av mina arbetskamrater som inte känner till min starka jordgubbskärlek var något förundrade :-). Jag tror jag skulle kunna äta jordgubbar och keso till lunch varje dag fram tills den svenska jordgubbsäsongen här nere är slut. Nån gång i augusti! Tur att det numera odlas både tidiga och sena sorter så att jag numera kan äta svenska jordgubbar i flera månader. 

Idag var jag ute och åt lunch med mina två manliga kolleger och då serverades inga jordgubbar tyvärr, bara korv stroganoff :-(. Så därför åt jag en liter till kvällsmat istället. Kostade idag bara 45 kronor. Lyckligt nog var jag ensam hemma ikväll då maken tränade så jag fick ha dem för mig själv. Tur att jag inte är allergisk........

Ja, som sagt mycket jordgubbar blir det, mindre än fem liter i veckan under högsäsongen blir det nog inte för mig. Tur att det är så nyttigt. Läste idag i Aftonbladets Hälsobilaga att det finns nåt ämne i jordgubbar som minskar rynkor. Så de rynkor som uppkommit under vinterhalvåret borde ju försvinna nu ;-). Kommer vara helt slät o fin i slutet av augusti.  

Kommentarer
Postat av: Annie

haha fy va gott med svenska jordgubbar! :)Bra att de kommer finnas dar i juni ocksa ;) kraaam

2008-05-29 @ 23:20:36
Postat av: Cathinka

Ja, visst är det härligt. Nu är nästan det bara en vecka kvar tills ni börjar resan till Sverige. Ska bli underbart, jag räknar dagarna. Kram

2008-05-30 @ 07:16:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0