Pingsthelg i Helsingborg

Har spenderat den sommarvarma pngsthelgen tillsammans med kompisgänget i Helsingborg. Mysigt, trevligt och alldeles, alldeles underbart!

Kom dit vid elvatiden på lördagen till anrika hotell Mollberg. Tyvärr var inte våra rum klara så vi fick ställa in bagaget i bagagerummet. Sen gick vi runt på den marknadsplats som var precis utanför hotellet. Mat fmm rån olika länder i Europa. Både att köpa med sig och att äta på plats.

Här har det ätits surkål och österrikiska korvar samt druckits alkoholfri öl (jo det är sant, men det var enda gången den här dagen, haha).

När vi tröttnat på att gå runt på marknaden så hamnade vi på en engelsk pub. Trevligt och med en otroligt skämtsam meny. Ägaren måste komma från Göteborg, att döma av alla ordvitsar på meny och på anslag som var uppsatta.

Klockan tre fick vi äntligen tillgång till våra rum. Liten tupplur (Ronnie) och sedan snabb dusch.

Så här fin var utsikten från rummet. Helsingborg är en vacker stad! När vi tittat klart på utsikten så drog vi iväg mot färjan Aurora. Sen åkte vi den tre gånger fram och tillbaka till Helsingör, utan att gå av :-). Istället åt vi en fantastisk middag och drack goda drycker (jag drack rosévin och rödvin). Vi hade en mycket trevlig och pratsam kypare (från Hising iland i Göteborg, naturligtvis, precis som undertecknad). Nåväl när mat och dryck var slut och vi tröttnat på att åka båt så klev vi iland i Helsingborg igen. Några av oss gick en promenad uppför många trappor (flämt och pust). Men utsikten var hänförande och rodendendronbuskarna blommade fantastiskt. Sen förenades vi hurtiga personer med de (killar) som inte orkat gå längre än till närmsta pub. Där satt vi sen och drack (ramlösa! för mig) och tjötade tills det började bli kallt (uteservering). Då flyttade vi in till puben på hotellet. Där drack de flesta kaffe (med eller utan alkohol), jag tog en hallon/limedrink med mycket is. GOTT! När klockan blev elva så gick vi upp på rummet och sen var det natti, natti. Inget nattsudd här inte......

Sov länge, ända till nio, det är länge för mig som hemma oftast vaknar vid sextiden både vardag och helg. Sen blev det en lååång frukost. Därefter vände vi kosan mot Halmstad igen. Hem till Lukas som passats av Emma o Johan med barn (tack, tack). Vilade lite och tog sen en sväng till Vessigebro och grattade svärmor på morsdag.

Ja, det var en trevlig helg och planer finns för att hitta på något roligt tillsammans igen i höst.